Zadenbibliotheek in de Bibliotheek Vlijmen en Oudheusden

zaden

In de Bibliotheek in Vlijmen is sinds mei' 23 een Zadenbibliotheek. Vanaf 1 november is er ook een zadenbibliotheek in de bieb in Oudheusden. Er is een speciale hoek ingericht met diverse soorten zaden. De zaden kunnen geleend worden net als onze boeken. Er is geen leentermijn, maar u laat de zaden bloeien en van de geoogste zaden brengt u een deel weer terug naar de Zadenbibliotheek. Samen laten we Heusden en omstreken bloeien!

Hieronder staat stapsgewijs hoe de Zadenbibliotheek werkt.

Stap 1. Meld je aan als lid van de zadenbieb. Dit kun je doen via www.zadenbibliotheeknederland.nl
Stap 2. Kies de zaden uit die je wil laten groeien en bloeien.
Stap 3. Zaai de zaden in je tuin, bak of op je balkon. Gebruik tijdens de groei geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen!
Stap 4. Laat de mooiste plant in zaad schieten (de mooiste plant geeft je sterk zaad, dat weer mooie, nieuwe planten geeft). Enkele planten zoals wortels en pastinaken bloeien pas in het 2e jaar. Deze planten laat je overwinteren. In het volgende jaar oogst je de zaden.
Stap 5. Win het zaad van de plant die je voor dit doel hebt laten staan. Droog het goed en breng een deel van deze zaden terug naar de zadenbieb, houd ook een deel voor jezelf.
Stap 6. Doe de zaden in een zakje of potje en vermeld daarop:
a. de naam van de plant,
b. het jaartal van de zadenoogst,
c. de oogstplaats.
Stap 7. Lever het zakje in bij de zadenbieb op de daarvoor bestemde plek. We werken met onbespoten, liefst biologische zaden. De zadenbieb leent uit op basis van 100% vertrouwen en dat gaat nog steeds goed.

Zaadjes over – lever ze in! Ook zaadjes van planten die je niet uit de Zadenbibliotheek hebt gehaald zijn welkom.