Leesclubs bij de Bibliotheek Heusden

In de gemeente Heusden zijn er diverse leesclubs actief. Speciaal voor hun heeft Bibliotheek Heusden collecties met meerdere exemplaren die geleend kunnen worden. Tevens worden deze collecties voorzien van achtergrondinformatie; zoals recensies en uittreksels.

Als je graag in een leesclub met anderen over boeken van gedachten wilt wisselen, heb je twee mogelijkheden:
- je kunt zich aansluiten bij een leesclub die al functioneert,
- of je kunt zelf het initiatief nemen om een leesclub op te richten. Hier vind je tips!
In beide gevallen kan de bibliotheek iets voor je betekenen.

In Nederland zijn zo’n 5000 leeskringen actief. Sommige van deze clubs staan onder bezielende leiding van een gespreksleider, maar er bestaan ook veel leeskringen die wat minder georganiseerd te werk gaan. De zgn. wilde leesclubs. En ieder jaar komen er weer leesclubs/leeskringen bij. Ook in het werkgebied van de Bibliotheek Heusden zijn veel leesclubs actief. Deze clubs maken gebruik van de leesclubservice. De Bibliotheken in Brabant hebben een uitgebreide collectie samengesteld, speciaal voor leesclubs.

Wat doet de Bibliotheek Heusden voor leesclubs?

Bij de drie vestigingen is een (gratis) digitale lijst verkrijgbaar met titels die bij leesclubs populair zijn. Daarmee kan uw leesclub voor een heel jaar boektitels plannen. Nadat de leesclub zich bij de bibliotheek heeft aangemeld (gratis) stuurt zij een mailtje met gewenste titels voor het komende jaar. Daarbij natuurlijk ook enkele reserve titels, want er zijn meer kapers op de kust.

In de maand juli ontvangen de leesclubs van Bibliotheek Heusden de definitieve toezeggingen voor de periode september tot september. Per titel kan een leesclub 12 exemplaren krijgen in de gewenste periode. De leesclub betaalt € 3,00 per boek. Daarnaast krijgt u per titel een map met daarin diverse recensies, een uittreksel en informatie over de auteur.

De Bibliotheek stuurt een berichtje wanneer de boeken klaar staan. Dan komt de leeskring de boeken ophalen om ze voor maximaal 6 weken te lenen. Na bespreking van het boek levert de leesclub alle boeken weer in bij de Bibliotheek. Bij te laat inleveren wordt natuurlijk een bedrag in rekening gebracht. De leesclubtransportdienst moest immers onverrichter zake terug naar huis.

Leesclubs die nog niet geregistreerd staan kunnen zich aanmelden bij één van de drie vestigingen van Bibliotheek Heusden. Dat kan digitaal of bij uw bezoek aan de bibliotheek. Daarna kan meteen gebruik gemaakt worden van deze handige service. Voor vragen kunt u altijd bellen of mailen met de bibliotheekvestiging in de buurt. Want er is geen vraag of de Bibliotheek weet wel een antwoord.

Welke boeken kan ik lenen met mijn leesclub? Klik hier voor het overzicht
Heeft u vragen? Wilt u een leesclub oprichten? Is er iets niet duidelijk? Zoek hier contact via de e-mail, kom naar de Bibliotheek of bel met 0416-373032.

Een leesclub voor jongeren?

Hou je van lezen? En van boeken bespreken samen met leeftijdsgenoten? In de Bibliotheek van Den Bosch, Huis73, bestaat er al langer een boekenclub voor jongeren. Ze maakten hier een podcast over. Lijkt je dat ook iets en wil je hier meer over weten, scan de QR code  en luister wat deze enthousiastelingen te vertellen hebben.

Denk je na het luisteren, dat wil ik ook wel. Neem dan contact op met de Bibliotheek Heusden dan gaan wij kijken wat we voor jullie kunnen betekenen.