Hoe heb jij de pandemie beleefd?

Gepubliceerd op: 6 juli 2020 12:38

Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. In november leest heel Nederland daarom één boek, dat lezers cadeau krijgen van de bibliotheek, hét centrum voor ontmoeting en gesprek. Dit jaar is het thema “Kleine geschiedenis, grote verhalen”. Aan de hand van dit thema krijgen lezers de mogelijkheid om in hun eigen geschiedenis te duiken met behulp van de bibliotheek: de geschiedenis van hun eigen familie of van de stad of streek waarin ze wonen. Nederland Leest is de grootste nationale leescampagne die zich voornamelijk afspeelt in bibliotheken.

De Bibliotheek Heusden wil de campagne, net als eerdere jaren, onder de aandacht brengen met verschillende (online) activiteiten.

Een van die activiteiten is het verzamelen van verhalen over de coronacrisis. Er wordt immers nu “geschiedenis geschreven”. We nodigen alle schrijvers van Gemeente Heusden uit om hun persoonlijke ervaringen met betrekking tot de coronacrisis met ons te delen. Alle verhalen worden gebundeld en uitgegeven, op een manier die past bij de hoeveelheid inzendingen: dit kan bijvoorbeeld zijn als tijdschrift, boek of website.

Om mee te doen moet je verhaal aan de volgende eisen voldoen:

• het is een waargebeurd en persoonlijk verhaal van de schrijver m.b.t. de coronacrisis
  • geef het verhaal een titel
  • maximale lengte van het verhaal: 1500 woorden
  • het verhaal moet in het Nederlands zijn geschreven
  • inschrijving staat open voor alle inwoners van Gemeente Heusden vanaf 16 jaar (de doelgroep voor het verhaal is, net zoals voor de Nederland Leest campagne, volwassen lezers)
  • Inzending wordt aangeleverd in Word-formaat (.doc of .docx)
  • inzending uiterlijk 1 oktober 2020 (als bijlage) per mail naar info@bibliotheekheusden.nl
  • vermeld onderaan het verhaal je naam, adres, leeftijd en e-mailadres
  • inzending betekent automatisch toestemming voor publicatie van het verhaal en (evt.) deelname aan (online) activiteiten in november

Gedurende de maand november wordt er aandacht geschonken aan de verhalen. De schrijvers kunnen worden uitgenodigd om hun verhaal in de Bibliotheek of online voor te dragen, waarna we met elkaar in gesprek kunnen gaan over ieders beleving van de coronacrisis.