Over ons

De Speelotheek Heusden is opgericht in 1985 en heeft in al die jaren al veel ontwikkelingen doorgemaakt.

De Speelotheek Heusden is opgericht in 1985 door een aantal vrijwilligers die toen samen speelgoed delen, afwisseling aanbieden aan kinderen al erg belangrijk vonden voor de kinderen, destijds nog in de Gemeente Drunen. We begonnen in het Hunenhof. Sinds 1996 zijn we gehuisvest in de bibliotheek in Drunen. Vanaf 2020 werken we samen met de bibliotheek om elkaars sterke punten te verstevigen met als doel om lezen en spelen te bevorderen. In 2021 zijn we uitgebreid naar de bibliotheek in Vlijmen en vanaf 2022 zijn we ook te vinden in locatie Oudheusden. Dit betekent dat je boeken en speelgoed kunt lenen terwijl je één moment op dezelfde locatie bent.

De speelotheek is er voor iedereen die kinderen wil laten spelen. Voor ouders met kinderen, maar ook voor grootouders die altijd iets te spelen in huis willen hebben als er een kleinkind op bezoek komt. Voor oppasmoeders of voor scholen. Zelfs voor oudere kinderen kan het lidmaatschap interessant zijn, als zij van spelletjes houden. Deze zijn er in de speelotheek in de leeftijdscategorie van 0-100 jaar. Steeds vaker maken ook mensen met een verstandelijke of motorische beperking gebruik van de speelotheek.

De Speelotheek Heusden en Bibliotheek Heusden hebben een nauwe samenwerking. We hebben het samen mogelijk gemaakt dat in de bibliotheken in Drunen, Vlijmen en Oudheusden een speelotheek is gevestigd. Eind 2023 verhuist locatie Drunen naar de Voorste Venne. Met je lidmaatschap kun je dan nog steeds op iedere locatie lenen.

Bestuur:
Cees Berghout – Voorzitter